Page 141 - rohana_journal_No_13-2020-PRINT_03_of_03 -edit-2023_07-corre
P. 141
Research Journal of the University of Ruhuna, Sri Lanka- Rohana 13, 2021
යඳු, ඉන්හ යතාරුු බිඳකි. ක්රි.පූ. යත වැනි සයවස ුළ සනු වූ මින්හද්ාගමනයත් සමග ම
යමවැනි වූ බුද්ගල සමානාත්මතාවකින්හ ස්ී - බුුෂයන්හයේ සමාජ ක්රියාකාලිත්වය තිරසර ව
හා ප්රගතිෂීලී ව යමයහයවන ෂ සේුද්ධ් ධ්ර්මය යද්ෂීය සමාජයයි පද්නම වූ ද්ා සට සංහල
සංස්කෘතියයි අධීනත්වය ද් ඒ සමග ම තහෂුු වූ බව යපයන්හ.
— “සංහල සංස්කෘතිය වහල්ල සංස්කෘතියක් යනායේ. යමම යද්ශය ුළ සජාථීය
සංස්කෘතිය වශයයන්හ සැලයකන්හයන්හ, සංහල සංස්කෘතිය යි. යමම
සංස්කෘතිය අධීන අංගයන්හයගන්හ ුක්තය. ඒ අතර ප්රධ්ාන තැන ගන්හයන්හ
ුනුසමය, යගාවිතැන, වාලි කර්මාන්හතය, ප්රතිමා කලාව වැනි අංගයන්හ ය.
ුනුසමය සමග බැඵුතු සලිත් - විලිත්, සාරධ්ර්ම, කතාවස්ු යමම යද්ශයේ
අනනයතාව ඉස්මු කයළ්ය.... ” (ශීරසූලිය, 2006; ì).
— “ජය ෂ මහා යබෝියේ යුල්ල ලක් බිම තදින්හ කා වැධී පවත්නා පලිද්යද්න්හ
යබෞද්ධ් සංකල්ලප ලාංකිකයන්හයේ ඇට, මස්, ලිිලි අස්යස් යුල්ල ඇධී පවත්නා
බව ප්රකාශ කයළ් ඛීර්තිමත් ඉතිහාසඥයගු වන යපෝල්ල ඊ ඵීලිස් ය. එයස් නේ
ුනු ද්හම ුළින්හ අයේ සංස්කෘතියට ඣීවය නුන්හ මහා බුුෂයා වන්හයන්හ අන්හ
කිසයවක් යනාව, අඳුුනු මිිඵු ිමියන්හ ය” (අමරයස්කර, 2005, පි. 53).
ඈ විද්වත් අද්හස්, ඒ තව නුරටත් ප්රතයක්ෂ කරව යි. යමවැනි වූ පහුබිමක් ුළ, යවයසසන්හ ම
ුනුද්හම යවතින්හ ලද් අනනයතාව මත ෂ ලාංයක්ය කාන්හතාව ලද් ස්ථාවරය ද් යබයහවින්හ ම
හුබද්ාරී වූ බව යපයන්හ.
— “අප රට සංස්කෘතිය, අප ඉතිහාසයේ යුල්ල අවියේ සට ම වැණුයණ් අනනය
වූ සංස්කෘතියක් යලස ය. ඉන්හධීය සංස්කෘතියයන්හ පමණක් යනාව ඡීනයේ
සහ යපර දිග අන්හ රටවල සංස්කෘතිවින්හ අප ණයට ගත් යද් යබායහෝ ය. ඒ
ණයට ගත් යද් අපි ුනුසමය නේ යකෝව ුළ ලා උතු කර අයේම සංස්කෘතික
අංග බවට පත් කයළයු. සංහල ගැහැණිය එම යකෝයවි ලා උතු යකාට
හැඩගැහුතු අනනයතායවන්හ ුු එකියකි” (සපරමානු, 2003, පි. 7).
— “යබෞද්ධ් සංහල රටවල හුබුුනු පලිදි ස්ීන්හයේ තත්ත්වය යබයහෝ කුතු
අතින්හ උසස් ය. .. ස්වාමියායේ හා භාර්යාවයේ යද්යපාළ යවන්හ යවන්හ ව
පවථී. ස්වාමියාට නේ භාර්යාවයේ යද්යපාළ සේබන්හධ්යයන්හ කිසනු බලයක්
නැත. යපර දිග රටවල භාර්යාවන්හ වහුන්හ යයි ඇතැයුන්හ විසන්හ සැළයකන
124